Alla inlägg den 19 juli 2012

Av Ulrica Karlsson - 19 juli 2012 17:02

Visst är det cancer jag har. 


Det är Hodgkin av nodulär sklerotisk typ. Det betyder på svenska att det är en vanlig variant av Hodgkins och den andra rotvälskan betyder att denna typ av tumör knyter till sig bindväv. Det är en vanlig grej på folk mellan 15 och 30 år. Så det var ju lite skit att den dök upp strax innan min 30 årsdag. Det var onödigt.


Så nu på Måndag kl 09:00 blir jag inlagd, likt en gurka. De ska då kolla så att jag är frisk nog för behandling. Alla blodprover tyder på det, jag har blodvärden som en fullblodshäst. Inga höga värden av vita blodkroppar, ingen HIV, ingen Hepatit. Knappt skit mellan tårna. Det som de skall göra nästa vecka är:

  • Ultraljud av hjärtat så det tickar och går som det ska
  • Tandläkarbesök så jag inte har några infektioner i foderluckan
  • Gynbesök, så att jag inte är gravid (vilket jag inte är)
  • Ev ett benmärgsprov

Sen skall de klämma in en PET-CT röntgen. Det låter riktigt "city akuten" och funkar så att man får en lågdos med olika radioaktiva ämnen injecerat (stavning fri att rätta) och sedan röntgen i någon special apparat. Jag antar att det är samma grej som spårförsöken jag jobbade med en gång i tiden...


Jag chockade nog överläkaren idag, i vanlig ordning. Jag stövlar in, sätter mig och säger: -Nu skippar vi snacket. Har jag cancer?

Tyvärr sa han ja och började förklara. Jag avbröt honom och frågade: -Kommer jag att dö?

På den frågan sa han som tur var inte ja på men tyvärr sa han inte nej heller.


Så, det blir cellgifter och strålning. Jag kommer med största sannolikhet att tappa håret. Fast jag har köpt en New York Yankees keps. Det har jag alltid velat haft. Och underbara HG har beställt en Tap Out keps. (Det är ett MMA klädmärke.) Må hända att jag blir sjuk, uppsvälld och flint MEN jag tänker vara bad to the bone...


Så sammanfattningsvis: Livet känns just nu rätt så...ja, fyll i med valfritt könsord. Själv har jag dragit ramsor som skulle få Kapten Haddock att bli röd om öronen. Men inte hjälper det. Fuck....

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards