Alla inlägg den 24 juli 2012

Av Ulrica Karlsson - 24 juli 2012 21:52

Nu på eftermiddagen togs ett benmärgsprov. Ni som har gjort det vet jag pratar om. Ni som inte har gjort, skippa det! Att föda barn är en baggis i jämnförelse! Om man skall se något gott i det hela så är jag inte längre orolig inför morgondagens tandutdragning. Överlevde jag idag överlever jag det med.

På eftermiddagen så gjorde en trevlig läkare från Örebro ett ultraljud på mitt hjärta. Det fungerar finfint. Jag blev mest förvånad över att jag hade ett hjärta. Det gick dock inte att se vilken sorts sten det är gjort av.

Har haft lite besök idag. Svåger med sällskap var här en sväng och blarrade lite. Efter det kom felparkeringarnas drottning HemHem upp och tog en lunchmacka. Vi tog en skvallerstund. Jag behöver inte ha Facebook, Hemhem berättar allt skvaller istället. Mycket trevligare. Jag har lite bättre rörelseförmåga i höger arm. Visst, ont gör det men inte värre än att jag klarar mig.


I övrigt är det enbart trist att ligga här mol allena. Jag som är rädd för zombies (mycket normal fobi) kollar på Resident Evil. Men jag har fått intygat att ingen i nattpersonalen är en zombie. De är även förvarnade att de ska knacka och ropa om de inte kommer in för då har jag barrikaderat dörren med droppställningen.


Jag har fått mängder med goa samtal och sms under de här dagarna. Tack alla ni!


Nu ska jag ta och knyta mig som världens vigaste man sa.

Av Ulrica Karlsson - 24 juli 2012 11:56

Idag har jag varit iväg och lagat ett hål hos tandläkaren. Världens gulligaste tandläkare! Jag glömde helt av att vara livrädd.


Det som jag fick inopererat igår heter Port-a-cath. Inget namn man minns om man inte har en broshyr framför sig som jag har nu. Det ligger som en liten låda innehållande ett silikonmembran under huden. Från membranet går en slang direkt in i ett blodkärl. Allt är täckt av min hud så inget sticket fram. När de sedan skall ta prover så sticker de bara hål i huden, genom membranet och ner till slangen. Himla smidigt. Annars hade fått börja sticka mig i alla möjliga kärl till sist och jag har inget behov av att se ut som en sprutnarkoman. Idag gör inte Port-a-cathen lika ont. Håller jag bara armen intill kroppen så funkar det rätt bra. Naturligtvis är det höger arm som påverkas och naturligtvis är jag höger hänt. Men har idag lyckats att både plocka iordning i mitt rum, sminka mig, klä mig och platta håret med vänstern. Visst, det tar ju tid och blir kanske inte lika bra men det går. Gå några längre sträckor funkar inte heller men det finns ju rullstolar så det löser sig det med.


Så nu sitter jag här och väntar på käk för att sedan åka iväg och ta ett benmärgsprov. Låter läskigt så det låter jag bli att tänka på. Klurar istället på en av livets stora frågor: Får småfåglarna som bor vid McDonalds problem med sitt kolestrol och med övervikt?

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards