Direktlänk till inlägg 3 april 2013

Onsdag 3/4, dommen föll

Av Ulrica Karlsson - 3 april 2013 20:38

Lite dramatisk rubrik som inte är så allvarlig som den låter.

Den som dommen fallit över är tvättmaskin. Det finns inget att göra. Visst, man kan ju laga allt men det kommer kosta hälften av vad en ny maskin kostar och det är vi inte sugna på att lägga ut det på en maskin som har elva år på nacken. Så det är bara att tacka för lång och trogen tjänst och köpa en ny. Jag funderade på att lägga handen på den idag och sjunga "Amazing Graze" för den men då hade jag nog blivit inlåst på psyket.


Jag har kommit fram till att jag är en konstig själ i många avseenden (nu kommer flera nicka igenkännande är jag rädd) men jag fäster mig lätt vid vardagsting. Helt ärligt så tycker jag det är lite sorgligt att tvättmaskinen är körd. Jag har inte heller fixat att köra någon av mina bilar till skroten, vilket brukar vara nästa naturliga anhalt när jag har haft dem ett tag.

Inte så att jag är en en vårdslös bilförare på något vis (eller nja...) men i och med att jag är yngst i familjen och hästägare dvs alltid pank så har jag väntat tills alla i familjen har bytt bil och så har jag övertagit den äldsta (vilket jag är grymt tacksam över!)


Det var så jag fick min första bil, MND 683, en grå 745:a som faktiskt är historisk i min vänkrets. Det var en bil med en själ. Hemhem och jag sa alltid: -MND tar en alltid hem, och det gjorde den. Ett år när vi åkte hem från öland så började bilen hacka och spotta redan innan ölandsbron och fortsatte hela vägen hem. Den totaldog först när jag körde in på gården hos mor och far. I många ögon så var det en rätt skruttig bil. Den hade bara 75% centrallås då bagagen inte att låsa, när du blända av till halvljus så slocknade all belysning men du behövde bara blända på för att få halvljus igen. Radion fungerade i varje fall, så länge det inte regnade för häftigt i varje fall. Men det var go värme i den vilket dock vägdes upp av att fönstret i förardörren åkte ner med ca 1,5 cm/mil under körning.

I och med att det var en växellåda på overdrive så slutade overdrive-knappen att fungera (vilket de alltid gör för eller senare). Men som en sann skruttvolvoförare så vet man att det handlar bara om att dra ut de sladdarna kopplade till knappen och nypa ihop dem när du ska köra i högre fart.

Men den gick igenom besiktningen varje år. Eller rättare sagt, den gick vidare till andra chansen varje år. Ett år trodde jag att det var färdigkört. Dels för att den hostade och hackade värre än vanlig dels för att pumpen till spolarvätskan hade lagt av. Jag försökte dölja det hela med att i farten efter anmälan till besiktningen slängda ett par rejäla snöbollar på rutan för att få den ren. Detta funkade inte kan jag berätta. Besöket slutade med att varje besiktninsgubbe plus alla andra gubbar stod och tittade ner i motorn på min bil, fullt fascinerade över att den funkade. Visst, man kunde ha bytt bil men jag gillade den. Dessutom var den inte så stöldbegärlig då den vägrade starta  för vem som, man fick ha en liten knyck som var svår att förklara.

Nåväl, när det var dags för MND att somna in, alltså när det fanns en "ny" bil att överta så tvärvägrade jag att köra den skroten. Pappsen påpekade då att jag kunde minsann vara med och avliva mina djur men inte köra en bil till skroten.

Men så är det, alla har en gräns och så även jag. Och där går min gräns.


Jag behöver kanske inte nämna att Pappsen är snäll och kör tvättmaskin till tippen imorgon...

 
 
Lisbeth

Lisbeth

4 april 2013 00:35

Hahaha, vilka minnen det väckte!
Min första bil var en gammal SAAB 95a i en skitbrungrå konstig färg som inte utan skäl kallades för Miraklet.. :D
Kramar

http://www.bettans-place.blogspot.se

Ulrica Karlsson

5 april 2013 23:26

Pappa hade en gång en fisblå SAAB där nyckeln gått av i tändningslåset så vi startade den med skruvmejsel. När jag skulle hämta den efter en lagning blev det förvirring när det inte fanns någon nyckel till bilen. När jag sa att jag hade skruvmejseln med mig blev förvirringen ännu större...

 
Ingen bild

Maria Nilsson

6 april 2013 10:22

Haha! Kommer ihåg din fina bil:-) tror jag har några kort på den från den lyckliga Ölands resan på lyxcampingen(arlaparkeringen). Då fanns även den nästan odödliga röda Opel kadetten i livet! Bilarna var helt klart bättre förr:-) kram!!

Ulrica Karlsson

6 april 2013 20:51

Den röda Kadurran är inte att förglömma! Att den höll ihop till sist!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrica Karlsson - 10 oktober 2013 21:23


...är det ikväll för min Port-a-Cath, även känd som Pelle. Imorgon klockan 08:00 har jag operationstid för borttagningen. Känns riktigt skumt på något vis. Jag har längtat efter den här dagen länge. Hur många gånger under mina mörkare stunder under b...

Av Ulrica Karlsson - 18 juni 2013 22:04

För helt exakt ett år sen satt jag i samma soffa som jag sitter nu (fast i andra änden av soffan) och kliade mig på halsen varpå jag hittar tre ärtstora och ärthårda knölar. Jag förstod egentligen direkt att det var något som var riktigt fel. Och det...

Av Ulrica Karlsson - 10 juni 2013 20:48

Nu har det varit ett rejält uppehåll här på bloggen. Jag har på sätt och vis velat ta mig ifrån allt som jag förknippar med sjukdom. Pallar knappt öppna kärleksbreven från försäkringskassan. Blir alldeles urkig i hela kroppen av dem...brrr...   N...

Av Ulrica Karlsson - 19 maj 2013 21:39

Mitt svenska medborgarskap är räddat ett år till då jag åtminstonde såg alla låtar i ESC. Mest impad är jag av Petra Mede som skötte det hela med självsäkerhet och elegans. Låt Mede leda allt från Allsång på Skansen till Bollibompa i fortsättningen. ...

Av Ulrica Karlsson - 18 maj 2013 20:58

Jag hade idag planerat att putsa mina fönster då de är precis som skomakarens barn. När man har fönsterputs som ett av sina gebit och riktiga grejer så går det egentligen rätt fort men det är så fruktansvärt tråkigt att putsa hemma. Jag sköt på det i...

Ovido - Quiz & Flashcards