Alla inlägg den 17 november 2012

Av Ulrica Karlsson - 17 november 2012 09:21

Jag har inte varit på hugget de här senaste dagarna. Trött som en gnu med sendrag. Inte såhär att jag bara har velat sova, för jag är pigg i huvudet så att säga men jag är så slut i kroppen. Det känns som att jag har sprungit ett maraton. Armar och ben är helt kraftlösa. Men nu är ju inte det så förskräckligt lustigt! Jag är halvvägs igenom en cancerbehandling. Jag har ägnat sommaren och hösten åt att pumpa i min kropp allsköns gifter. Läkaren som jag träffade i tisdags sa att jag kan inte förvänta mig att bli piggare snarare tröttare. Men nu är det bara (förhoppningsvis) halva behandlingen kvar (knappt) så nu handlar det bara om att bita ihop och köra på. Det är en evig tur att man är tjurigare än en riktigt gammal get.


Jag har läst en ny bok i varje fall! Jag behövde något nytt nu så jag hittade Voltaires Candide i bokhyllan. Han var allt en sarkastisk rackare! Boken gavs ut första gången 1759 men man skall inte låta sig avskräckas av det för den har en bra flyt och en riktig samhällskritiskt underton. Det är en underlig känsla att läsa en bok vars författare var med att ändra om hela bilden av samhället. Ja, han var ju inte själv om det men han var ju med!


Fick en lite besök igår av mig fd konsultkollega som stannade på sin väg ut till Kvast-Hilda. Hon hade med sig lite fika och en såndär lägga i badet stå det blir bubblor grej. Mysigt! Då piggnade jag till och skvallrade lite!


Såg en begåvad insändare i Nyheterna/Östran nu idag. Jan R Andersson och Anton Abele (M båda två) lade fram ett debattinlägg om hur vi kan göra det billigare för unga att ta körkort. Bra tänkt! 

Jag kan bara se till de unga som jag har kontakt med i mitt jobb. Det ringer och mailar ofta ungdomar som jag gärna skulle vilja ta in men som faller på första fråga: Har du körkort?. Tillgång till bil kan man alltid lösa men avsaknaden av körkort är det värre med. Och det känns lika surt varenda gång när man säger: -Tyvärr, jag gillar dig jättemycket men jag kan inte hjälpa dig. Hellre att hjälpa unga att få ett körkort än att subventionera deras löner. Det är jättebra att vi ska ha världens bäst utbildade medborgare men sen kommer vi till det trista faktum att någon måste utföra jobben också. Sen är det ju enorm kostnadsfråga för visso men det skadar ju aldrig att tänka i nya banor. 

Ovido - Quiz & Flashcards