Alla inlägg den 18 november 2012

Av Ulrica Karlsson - 18 november 2012 21:07

Lill-Grabben kom ut i köket när jag tog min medicin. Följande samtal utspelade sig:


Lill-Grabben: Vad är det där för halstabletter?

Jag: Det är inte halstabletter. Det är medicin så jag blir frisk och mitt hår växer ut.

L-G: Va?! Visa!

J: Fast det går inte så fort. Jag har fått håret tillbaka till sommaren ungefär

L-G: Fundersamt Det var länge sen du hade hår mamma.

J: Ja, visst vänjer man sig. Det kanske blir konstigt att ha hår sen. Sen när det växer ut så kan det bli en annan färg än jag hade innan

L-G: Va?! Grönt?


Det är lite svårt att förklara allt det här runt min sjukdom. Särskilt när man inte förstår allt själv. Man får försöka att ge så klara besked man kan utan att lova för mycket. Jag undrar hur mycket Lill-Grabben kommer komma ihåg av allt det här.

Av Ulrica Karlsson - 18 november 2012 18:00

Nu ligger jag här i sängen och tar igen mig efter en god middag, så proppmätt så att magen står i fyra hörn. Kan man klaga då? Visst kan man det men inget jag tänker göra!


Har varit mycket piggare idag förutom en rejäl huvudvärk. Jag tror att bihålorna inte har släppt taget om sitt försök till världsherravälde än. Men det är inget som inte lite kortisonspray löser! Har orkat fixa lite idag, lite strykning och städning av badrum. Mamma erbjuder sig hur ofta som att hjälpa mig men jag vill kunna själv.

Har läst ut en bok till Maksin Gorkijs Min barndom och hittade till min glädje fortsättningen. Jag fick överta Mammas klassikerband för ett litet tag sen och jag är jätteglad över det! Min barndom är egentligen en beskrivning över en rätt eländig barndom. Frånvarande föräldrar, en hel del stryk, mycket konstiga släktingar men jag har ju en förkärlek för eländesromaner så jag tyckte om den! Men eländet berättas på ett självklart, nästan frånvarande sätt som att det var en sån naturlig del i livet. Det som märks ha spelat större roll är alla de historier som huvudpersonens Mormor och Morfar berättar. Så där får man sig en lite släng rysk kultur och det kan man väl alltid ha nytta av.


Idag har vi det tagit det söndagslugnt hela familjen. Barnen har hållit låda för fulla muggar. De har spelat låten Greyhound med Swedish House Mafia och dansat för fulla drag. Och nu när man har hört låten tjugofem gånger så får jag hålla med om att den är rätt bra faktiskt! Har filmat dem och tänker använda filmen vid rätt tillfällen ex vid deras tjugoårskalas och vid deras bröllop.


Igår kväll var Maken iväg med J och spelade. Han kom intrillande vid tvåsnåret i natt (tror jag). Han behövde ut och lufta sig lite! Stor-Grabben var på kalas på kvällen, utklädd till Scream-figuren. Han lyckades skrämma slag på mig när jag satt i soffan och han stack fram näsan! Kvar hemma var jag, Lill-Grabben, Princess och Mormor. Vi käkade pizza och tittade på Så mycket bättre. När Mormor hade tackat för sig och Lill-Grabben somnat så tittade jag och de stora barnen på Sommar med Göran. Kanske inte den bästa film i universum men lite fniss-faktor i varje fall.


Jag längtar efter att bli piggare! Det är lite frustrerande att behöva ta paus mitt i allting hela tiden. Men har kommit så lång nu så att jag har kommit på att det är en bra ide att vila sig när kroppen säger till. Men man vill ju vara med och göra allt skoj! Barnen är jättebra med all det här. De försöker hålla sig så lugna de kan när jag är trött men det är ju inte skälla om de glömmer sig. De måste ju få leva om lite, allt kan ju inte stanna av bara för att jag är trött. De är världens härligaste ungar! Begriper inte vad för gott jag har gjort för att få ha dem hos mig!

Ovido - Quiz & Flashcards