Alla inlägg den 19 november 2012

Av Ulrica Karlsson - 19 november 2012 21:27

Idag har Maken varit ledig då det var öppet hus på Oscarsgymnasiet i lördags. Eller ledig och ledig, han var uppe vid kl 06:00 och skjutsade de stora barnen till skolan. Och gullig och härlig som han är så stannade han och köpte frallor till frukost. När vi hade ätit, jag som ett rovdjur i vanlig ordning, så åkte vi in till sjukan för provtagning. Lill-Grabben var med och påminde oss om att man får mat ifrån "Gyllende Måsen" (läs stor amerikansk hamburgerkedja) när man har varit med på sjukan. Lill-Grabben var även med inne när jag lämnade blodprov och kikade och flörtade med sköterskorna. Jag tror han blir läkare när han blir stor. Eller jag hoppas så han kan försörja sin föräldrar. Vi passade på att ta en kravlös dag idag, man behöver dem ibland!


Jag har dock grävt lite i något som bekymmrat mig. De styrande i vår kommun la ett förslag i somras på att den gratis buss-skjuts som finns för barnen i förskoleklass i Fårbo skulle dras in. Lite bakgrund för er boende på annan ort: Skolorna i Fårbo och Figeholm är numera sammanslagna och förskoleklass, ettan och tvåan finns i Figeholm. Då förskoleklass (nollan även kallad) inte är obligatorisk skolgång så ville de styrande som en besparing inte ta med förskolebarnen i den buss som tar med de andra skolbarnen mellan Fårbo och Figeholm. Jag hade kontakt med den som då höll i ärendet och påpekade det absurda i att vi ska ha världens högst utbildade medborgare men att alla inte skall kunna gå i förskoleklass där ändå grunden för resten av skolgången läggs. Då blir det en klassfråga anser jag.

Men till mig glädje när jag ringde och kollade idag så blev förslaget nerröstat och kommer antagligen inte lyftas igen. Jag vill även passa på att tacka både Kristdemokraterna och Moderaterna i Oskarshamn som lyssnade på mig när jag var upprörd över detta och som lovade att hålla ögonen på det hela!


När vi ändå är inne på det politiska så läste jag en bra insändare av Bo Malm (V) i Nyheterna idag. Jag gillar Bo! Han står upp för de som inte alltid får sin röst hörd, i detta fall de anställda inom hemtjänsten.


Nu får vi ta och lätta upp det tungrodda! Lill-Grabben kom och klappade mig på huvudet och utbrister: - Mamma! Du sticks! Du är en Stickosaurus!

Så nu har man gått och blivit dinosaurie också!

Ovido - Quiz & Flashcards