Alla inlägg den 9 mars 2013

Av Ulrica Karlsson - 9 mars 2013 16:29

Kära hjärtandes vilken fart det blev på mig för en stund sen. Katastrofen hängde som ett svart moln över oss. Kaffet var slut.

Nu är katastofen avvärjd och allt åter i sin ordning. Utan koffein fungerar inte jag, så krasst är det. Det behövs minst tre koppar för att få mig att vakna till varav två koppar kaffe ner i magen och en kopp kaffe rakt i ansiktet.


Igår morse så tog Lill-Grabben och jag ett enhälligt beslut och stannade hemma. Jag hade bara några samtal som skulle klaras av och det är ju inget som han behöver gå till dagis för. Några samtal och tre koppar kaffe senare åkte vi iväg till stallet. Lill-Grabben är inte jätteroad av att vara i stallet men om man tar med ett lasersvärd så brukar det ordna sig. Något han dock gillar är att göra kraftfoder till Tant Brun. Han öste upp i hennes foderhinkar ungefär vad han tyckte var lagom. Hinkarna är på sju liter och de var knölfulla. Det är ju lite mer än de trekvarts kilo som ska vara i varje hink. När han hade öst klart så tittar han tveksamt på mig och säger:

- Oj vad mycket det blev. Tror du Tant Brun kommer bajsa i byxorna om hon äter det här?

Nu vet jag att Tant Brun hade blivit mycket tacksam över så mycket mat och hon hade absolut ätit upp varenda smula med god aptit.

Lite senare, när rätt mängd kraftfoder var i hinkarna och stallet var färdigsopat, så kommer Lill-Grabben springande och viskar att det var ett monster i stallgången. Så vi hukade oss och smög fram, Lill-Grabben beväpnad med ett lasersvärd och jag med en pinne. När vi nått stalldörren så hade vi monstret i hälarna så vi fick springa (nåja, jag försökte i varje fall) till bilen och skynda oss därifrån. Himla otäckt det där med monster i stallgången...


På kvällen så kom Princess med en Ben & Jerryglass i högsta hugg. Det blev ytterligare en vända till stallet då monstret i stallgången gjorde att vi fick fly innan det var klart och lite tv-spel. Lill-Grabben ville köpa en gubbe i Lego Star Wars spelet och som den goda mor jag är så hjälpte jag honom med det. Han blev alldeles i extas och sen såg vi inte röken av honom på hela kvällen. När Princess och Lill-Grabben knoppat in så såg min duktigt förkylde Maken och jag en svenskt film på SVT1. Jag var övertygad om att vi såg på "Låt den rätte komma in" och satt och undrade när vampyren skulle dyka upp. När vi sett nästan hela filmen så frågar jag lite brydd: -Men, vem är vampyren då?

Maken suckade tungt och förklarade att det var inte den filmen vi tittade på utan en helt annan då "Låt den rätte komma in" visas nu ikväll. Och det förklarade ju avsaknaden av vampyrerna..


Nu idag så har Princess och jag varit i stallet för att ta hand om Tant Brun och Snälle Salve. Det går ju inte rida någotstans nu. Eller går och går, det är ju lite hur modig man är då det är isgata typ överallt. Man kan brodda sig avig nu men trots det så halkar hästarna. Det var kallt som i ett elände idag, en riktigt Skånekyla. Det var bara -1 men i snålblåsten kändes det som -30.


Nästa punkt på schemat är en melodifestivalenfinalfest. Det blir jag och Princess, Lillasyster (alltså ska vi äta tacos), Hemhem (alltså är allt färgkoordinerat) samt Hemhems Lillasyster Hea. Det ska bli skoj och säkerligen fullskaligt krig om vem som ska vinna. Hemhem och jag är redan mobiliserade mot Robin Stjernberg.  

Ovido - Quiz & Flashcards