Direktlänk till inlägg 24 mars 2013

Söndag 24/3, oförgäves planerande

Av Ulrica Karlsson - 24 mars 2013 20:55

Då det är körövning imorgon så passade jag på att sjunga igenom låtarna när jag stod och strök nu ikväll. Jag lyckades sätta andrastämman som jag och Bergsprängaren har i en låt (tror jag i varje fall).

Jag gjorde ett försök att börja sjunga på mina favoritpsalmer men det gick inte denna gången heller. Kommer två rader in i dem sen stockar sig gråten i halsen.


När man får en sjukdom med osäkert utfall som jag fick så kan man välja på att bli arg, bli ledsen, bli uppgiven eller bli realist. Jag blev realist och började planera min begravning. Lika bra att ha det gjort så ens anhöriga slipper att klura på det. Nu slapp jag ju tack och lov att genomföra det jag planerade men såhär hade jag tänkt mig det hela:

Tänkte mig att allt skulle gå i vitt. Kista, blommor och klädsel. Kanske med något inslag av gult. Gillar gult.

Nu är jag ju lite Jesus av mig så jag tänkte att ha mina favoritpsalmer. Nu har jag förlagt min psalmbok så stämmer inte numren så är det för att jag fick vända mig till den allvetande Wikipedia.

* O Store Gud (nr 11). Den här gillar jag! Glädje och så kan man kräma i ordentligt när man sjunger den

* Det är en ros utsprungen (nr 113). Detta är ju egentligen en julpsalm men jag hoppas att Gud hade haft överseende med det.

* Måne och sol (nr 21). Någon hade säkert tyckt det känts konstigt att sjunga en psalm om tacksamhet på en begravning men man ska inte sörja det som man aldrig fått utan vara tacksam för det man fick.  

* En vänlig grönskas rika dräkt (nr 201). Det ska ju jag till att blanda julpsalm med en sommarpsalm men... Jag gillar denna otroligt mycket, vi hade den på vår bröllop.

Jag gillar den så pass så jag hade tänkt att ha den femte och sista versen i dödsannonsen:


Då må förblekna sommarns glans

och vissna allt fåfängligt;

Min vän är min och jag är hans,

vårt band är oförgängligt

I paradis,

han huld och vis

Mig sist, skall omplantera

Där intet vissnar mera


Det enda som jag egentligen inte hade beslutat mig om var kremering eller jordbegravning (mig kvittade faktiskt, hade ju inte märkt vilket det blev) och vad det skulle stå på gravstenen. Hade dock en tanke på texten "Log och dog". Lite jag i ett nötskal.


Är duktigt tacksam och lycklig över att allt detta planerande var förgäves.

 
 
Ingen bild

Maria

26 mars 2013 22:29

Kram

Ulrica Karlsson

28 mars 2013 19:52

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrica Karlsson - 10 oktober 2013 21:23


...är det ikväll för min Port-a-Cath, även känd som Pelle. Imorgon klockan 08:00 har jag operationstid för borttagningen. Känns riktigt skumt på något vis. Jag har längtat efter den här dagen länge. Hur många gånger under mina mörkare stunder under b...

Av Ulrica Karlsson - 18 juni 2013 22:04

För helt exakt ett år sen satt jag i samma soffa som jag sitter nu (fast i andra änden av soffan) och kliade mig på halsen varpå jag hittar tre ärtstora och ärthårda knölar. Jag förstod egentligen direkt att det var något som var riktigt fel. Och det...

Av Ulrica Karlsson - 10 juni 2013 20:48

Nu har det varit ett rejält uppehåll här på bloggen. Jag har på sätt och vis velat ta mig ifrån allt som jag förknippar med sjukdom. Pallar knappt öppna kärleksbreven från försäkringskassan. Blir alldeles urkig i hela kroppen av dem...brrr...   N...

Av Ulrica Karlsson - 19 maj 2013 21:39

Mitt svenska medborgarskap är räddat ett år till då jag åtminstonde såg alla låtar i ESC. Mest impad är jag av Petra Mede som skötte det hela med självsäkerhet och elegans. Låt Mede leda allt från Allsång på Skansen till Bollibompa i fortsättningen. ...

Av Ulrica Karlsson - 18 maj 2013 20:58

Jag hade idag planerat att putsa mina fönster då de är precis som skomakarens barn. När man har fönsterputs som ett av sina gebit och riktiga grejer så går det egentligen rätt fort men det är så fruktansvärt tråkigt att putsa hemma. Jag sköt på det i...

Ovido - Quiz & Flashcards