Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Ulrica Karlsson - 1 januari 2013 22:14

Årets stöd: Detta utmärkelse går till alla er som:

Ringt och hört hur det är med mig och pratat lite skit, kommit och hälsat på mig, följt mig här på bloggen, kommit med bullar och kakor, följt med mig till affären, åkt och köpt pommes åt mig, peppat mig när det sett nattsvart ut, peppat min man när allt sett nattsvart ut för honom, skickat goa presenter till mig, bett för mig och varit helt otroliga och starka medmänniskor. Utan er funkar inte jag! Ni har min oändliga tacksamhet!


Årets aha-upplevelse: Svensk sjukvård fungerar! Och den fungerar jäkligt bra! Jag börjar med att ösa allt beröm i världen över Kristinebergs vårdcentral! Jag blev tagen på stort allvar när jag kom in första gången och fick en remiss till Kalmar så fort så det var fartränder på den. Nu är jag väldigt restrektiv med att nämna människor vid namn på denna bloggen men i detta fall tänker jag göra ett undantag: Tack Ulrika Tornemalm på Kristineberg vårdcentral! Din erfarenhet och snabba tänkade var starten på projektet att rädda livet på mig! Och alla sjuksköterskorna på labb: det känns knappt när ni sticker! Härliga och glada människor som tar sig tid att lyssna på en! Ni är toppen!


Ett stort varmt tack till alla läkare och sköterskor på avd 18. Alltid glada och fulla av omsorg!

Jag är imponerad av Kalmars lasarett, fräscht, trevlig personal och faktiskt helt ok käk! Jag har under denna tiden inte mött på en enda otrevlig person inom sjukvården. Och då har jag mött riktigt mycket folk ska ni veta!


Årets scoop: Går till Nyheterna/Östran för grävandet i I-test affären som har förgyllt mina frukostar under hösten. Bra grävt, bra redovisat och alla fakta på bordet utan att bli plumpt. Hade jag en guldspade skulle jag skicka den till er!


Det var listan såhär långt och en dag försenat (hade någon räknat med något annat). Jag tror jag fortsätter köra med att dela ut Ulle-awards. Varför ska man bara utmärksamma människor som gör något bra en gång om året?

Av Ulrica Karlsson - 1 januari 2013 21:54

Tänk så härligt med ett nytt år! Helt fräscht, oskrivet och full av möjligheter!


Gårdagskvällen var hur härlig som helst! Trevligt sällskap och kanonfin mat! Mamma hade gjort förrätt av räkröra på bröd och i avokado. Maken fick in en riktig topp-varmrätt med fläskytterfilé, sås och hasselbackspotatis. Till efterrätt blev det panacotta. Efter maten gick vi ut och drog av några småsmällare, utifall barnen skulle slockna innan tolvslaget (som om det skulle hända..). Mätta som små grisar slog vi oss, tillsammans med resten av Sverige, framför Grevinnan och Betjänten. Helt otroligt att den fortfarande håller! Sen var det obligatorisk circusprogram, både på tv och flera nummer framförda framför tv:n med Stor- och Lill-Grabb i huvudrollerna.


Efter detta åkte mamma, pappa och Ex-frun hem till sig, Grabbarna spelade tv-spel och jag slog mig ner i soffan och mös. Detta var den bästa nyår på länge! Lugnt och stilla, osminkad i bekväma kläder. Det ska jag göra om flera år!


Vid tolvslaget skålade vi i päroncider från skitICA och tittade på smällare. Grannarna över vägen hade ett fantastiskt fyrverkeri men vårt gick inte av för hackor det heller!


Mådde rätt skapligt igår men vaknade i natt med en sån sjuk värk i kroppen. Jag kunde banne mig inte röra mig! En av de vanligaste biverkningarna på mina sprutor är just värk i leder och skelett så det var nog de som var skyldiga. Har tidigare haft som växtvärk i smalbenen men det här satt i bröstkorg, bäcken och ner i benen. Jag fick väcka Maken och be honom hämta värktabletter för jag kunde helt omöjligt hämta dem själv (och naturligtvis var de i nattduksbordslådan slut). Sen var det bara att ligga helt still på rygg tills det släppte. Fy tusan säger jag bara, hoppas jag slipper det inatt!


När vi vaknade till liv idag, framåt förmiddagen, sa Lill-Grabben det klokaste jag hört på länge. Jag väckte honom och sa: Kom! Vi ska gå upp nu!

Han sätter sig upp i sängen, tittar på mig och säger: Varför då?


Ovido - Quiz & Flashcards