Alla inlägg under september 2012

Av Ulrica Karlsson - 5 september 2012 21:20

Redan direkt imorse fick jag dagens första skratt. Igår kväll tvättade jag Lill-Grabbens hår med mitt schampoo för risigt, heldött hår. Mitt cellgiftsbehandlade svinto-hår blir som en blank matta av det och Lill-Grabbens från början friska hår gick alldeles bananas. Blankt och fint blev det och fullt med volym! Han såg ut som den tredje brodern Jedward. Men 80-talet ringde och ville ha sin volym tillbaka så jag fick blöta ner hans hår och försöka få det att uppföra sig. Det gick sådär.


Idag var det ett fantastiskt torkväder så jag passade på att tvätta sängkläder. När jag kom ut med andra vändan för att ta ner den torra tvätten upptäckte jag att jag hade fått fullt av bös från träden OCH fågelskit på mina dubbelsängslakan (som är så förgjordat tråkiga att tvätta). Som den mogna och sansade människa jag är så rev jag ner dem från tvättlinan, slängde dem på gräsmattan och hoppade jämnfota på dem. Lugn och harmonisk skakade jag av dem och knölade in dem i tvättmaskin igen. Lillasyster som hade svängt förbi med några brownies är van vid mina sammanbrott så hon skakade bara på huvudet och suckade.


Jag satte mig ett par timmar och började skriva in mitt skrivprojekt på datorn. Word är en konstig uppfinning. Man vet ju precis hur man vill att texten ska se ut men hur förklarar man det för programmet? Jag försökte på alla pedagogiska sätt utan framgång. Det måste vara ett produktionsfel.


På eftermiddagen kände jag mig lite onyttig så jag började plocka iordning på allt skit som vi har i vår hemliga skrubb. Det ledde till att jag började plocka iordning bland Lill-Grabbens grejer och slänga alla trasiga traktorer etc. Det ledde till en stor organisering bland grejerna nere i vardagsrummet och uppe i deras rum. Detta projekt var förvisso nödvändigt men i dagsläget en skitdum idé. Jag blev så trött så att jag mådde illa. Jag förbannade min dumhet och avslutade kvällen med vila och min nya bok. Mamma var nämligen och köpte Jan Guillous bok Dandy som är del två i romanserien Det stora århundrandet. Den första boken Brobyggarna var helt suverän och jag var hårt sugen på att höra av mig till Guillou för att be honom att rappa på lite med andra delen. Jag blev så till mig att jag lade Farmor och vår Herre på is tills vidare.

Av Ulrica Karlsson - 4 september 2012 21:21

Idag gick förmiddagen till mitt projekt som jag har snickrat på ett litet tag. Jag har börjat skriva på en liten historia. Jag vet inte om det kommer att bli en novell, en bok eller något som jag kommer att tända pannan med. Men det är rätt skoj att ha ett litet projekt nu när man är hemma och fiser om dagarna. Motionera de små grå lite så de inte fastnar fullständigt.


Senare på dagen kom min chef förbi och Lillasyster tittade in. Lillasyster och jag gafflade om alla de viktiga saker i världen som vi är mer eller mindre överens om. Oftast har jag rätt. Tyvärr hävdar hon samma sak.


På kvällen kom Mormor hem med Lill-Grabben. Han fick en mormor-eftermiddag idag. Ett fantastiskt sätt att få iväg honom till dagis är att säga att om han inte går till dagis så kan inte mormor hämta honom. Frågan är hur länge han kommer gå på det resonemanget. Men den dagen den sorgen. Lill-Grabben hjälpte mig att bädda rent i sängarna nu innan läggdags. Eller hjälpte och hjälpte, allt tar istället bra mycket längre tid. Men när man läser godnattsaga för en nyduschad pojk som ligger i en renbäddad säng så tänker man inte på den extra tiden. Då bara känner man sig som en toppenmorsa.

Av Ulrica Karlsson - 3 september 2012 21:22

Idag fick jag rätt mycket avklarat. Fick iväg papprena till mitt försäkringsbolag, skulle kännas fint om man kunde få några tusenlappar som plåster på såren. Kontaktade Telia så jag får min nya telefon. Vilket verkligen är på tiden. Den jag har är så sliten på displayen att ett tryck till så kör jag tummen rakt igenom. OK..det var visst inte så mycket men det tog tid i varje fall! Det där vanliga man också gör typ diskavikatvättdammsugaåtervinna är ju inte så mycket att skriva om.


Någon som har fullt av energi är Lill-Grabben. När vi kom hem från dagis så tjatade han till sig att få, håll i er nu, dammsuga min bil. Klart han fick det, den lilla ängeln. Vad är man för en mor om man hindrar något sådant?


Fick hem mina beställda kläder från Ellos idag. Såg redan i våras en fantastiskt fin klänning men var för snål för att köpa den, smålänning som man är. Men så dök den upp i ett rabatthäfte för halva priset och då är det snudd på kriminellt att inte slå till. Fick med en rabattkupong till så jag hängde in en cardigan för halva priset också. Det var första gången i år som jag köpte kläder till mig själv och känner jag mig själv rätt (vilket jag gör) så var det även den sista. Det finns kvinnor som älskar att shoppa men jag är inte en av dem. Jag väntar på den dagen som det startas ett Dressman för kvinnor. En sorts tröja i åtta olika färger, en sorts skjorta i olika färger, vilket drömscenario! In i affären och ut igen på åtta minuter blankt, det skulle vara shopping för mig det! Fram till dess så är jag fullt tillfreds med att Maken köper kläder till mig. Mamma brukar även bidra. Själv är jag mer intresserad av att köpa till barnen och hästen. Fick ågren att jag inte köpte klänningen i 34 så den hade varit lite mer lagom till Princess för hon skulle ha varit dösnygg i den. Men som hon växer så kan hon snart ha min i storlek 36. Kanske ska passa på att ha den själv så länge jag får ha den ifred?


Nu på kvällen var Lojs med barn här en stund. Vi släppte lös våra grabbar så vi fick lite egentid över kaffekoppen. Maken var hemma och vände innan han åkte iväg på Stor-Grabbens tennismatcher vilka han vann båda två. Han är riktigt duktig! Det blir perfekt sen när han blir proffs, då kan hans mor och jag sitter nere på Rivieran vid polen med varsin Martini. Ja, och Maken då också förstås.


Maken studsade direkt från tennisen bort till affären där Krokstorpsspelarna ska hjälpa till med inventeringen och han är inte hemkommen än. Och så tycker han att det är konstigt att han är så trött om helgerna.



Av Ulrica Karlsson - 2 september 2012 20:38

På förmiddagen åkte jag och Princess förbi stallet och kikade på den nya ponnyn som kommit. Den var riktigt söt, påminde en del om ett sjötokigt russ som jag hade när jag var liten. Hoppas att den är lugnare än mitt russ var bara! När jag var i stallet så kände jag en sån stark vilja att bli frisk! Jag kan knappt vänta tills jag får bli med häst igen! Helt appropå min häst, var inne och tittade på Karlssonkompanjonens facebook och kikade på lite bilder på min Tant Brun. Attans vad fin hon är! Här har jag lagt ner tid och pengar på träningar när jag egentligen bara behövde lämna iväg henne ett tag. Karlssonkompanjonen har gjort ett kanonjobb! Nu ska jag bara lära mig att rida henne likadant....


På eftermiddagen kom Lillasyster förbi och pratade lite hemligheter. Jag passade på att be om hjälp att hänga upp nya köksgardiner. Det blev mina höstgardiner med rönnbär på. Mamma påminde mig i fredags om att jag har en matchande duk till. Det är tur man har en mamma för sånt har jag inte koll på. Efter ett tag kom Lojs förbi med lite småprat. Och paj. Båda delarna var mycket uppskattade. Lill-Grabben hade precis innan gjort kokosbollar så det blev riktigt finfika.

Framåt kvällskvisten tänkte jag hänga med Lillasyster upp till hennes stall men då startar inte hennes bil. Både Maken och jag (och Lillasyster) har noll koll på bilar men vi lyckades att starthjälpa den. Sen körde vi en bra sväng för att sedan köra hem igen för att prova och starta den igen. Och funkade det? Svaret är naturligtvis nej. Stackars Lillasyster! Hoppas inte det är något dyrt som är trasigt. Jag följde henne hem med min gamla bil så hon kom hem i ett stycke. Passade på att hugga några Ridsport när jag ändå var igång.

När jag kom hem så tittade jag in hos grannarna som är nyss hemkommna från Norrland där de har plockat lingon. Och attans vad lingon! Jag fick migrän bara av tanken på att behöva rensa allt. Vilket jobb!


Dagens kommentar kommer från Stor-Grabben:

Jag säger till Stor-Grabben: Du är allt en riktigt retsticka!

Stor-Grabben: Det är jag inte alls! Jag är svensk medborgare!

Ridå

Av Ulrica Karlsson - 1 september 2012 21:03

Idag kom artikeln med i tidningen! När jag trillade ut och hämtade tidningen i morse så fick jag se min egen nuna på första sidan. Det kändes lite...annorlunda.. Text och bilder blev riktigt bra! Den första tanken som slog mig när jag fick se bilderna var: Vilken stor näsa jag har! Det har jag aldrig tänkt på!

När jag påpekade det för Stor-Grabben sa han: Fast det är inget man tänker på. Den är ju inte lika stor som Zlatans näsa, för hans näsa är riktigt stor! Allt är vad man jämnför med antar jag...


Är piggare nu. Tog visserligen en tre timmars power-nap idag på dan men efter det så känns allt bättre. Jag har förvisso inte samma ork som innan, det tar en middagsdisk och sen är jag skitslut. Men jag mår inte illa i varje fall. Lyckades ta mig till affären idag ihop med Princess och handla grejor till en äppelpaj. Vi konstaterade att det hade gått mycket fortare om hon hade gått ensam för det går inte i rallyfart när jag sätter iväg. Men mysigt blev det att sitta med familjen och äta äppelpaj. Det ger ro i kroppen att sitta i köket och vänta ut en paj samtidigt som man tittar ut genom fönstret på barnen. En riktigt halleluja-moment!


Såg något helt otroligt i tidningen idag. En grupp danska jägare var ute på grisjakt och lyckas att skjuta en Angustjur (på 800 kg) och en Highland Cattle kviga istället för vildsvin. Visst, det finns lite väl mycket vildsvin i skogarna men jag hoppas inte att de är fullt SÅ stora! Då törs inte jag sticka ut näsan i varje fall!

Ovido - Quiz & Flashcards