Alla inlägg den 2 december 2012

Av Ulrica Karlsson - 2 december 2012 19:07

En del djur lider svårt, hon är inte en av dem...


 

Av Ulrica Karlsson - 2 december 2012 18:44

Nu i eftermiddag åkte Mamma och jag upp till Tant Brun och lämnade av hennes lite tjockare utetäcken och en pyjamnas. Ja alltså, hästen har inte en flanellpyjamas på sig som det kanske lät utan det var ett slitet innetäcke från 1995. Men det låter lite mysigare med pyjamas!

Tant Brun blev jätteglad när hon fick se mig! Hon sträckte på sig och fällde fram sig Helga Älg öron. Hon mår som en prinsessa, alldeles blank och fin. Hon får världens härligaste färg nu på vintern, alldeles mörkt pralinbrun. Det är så skönt att veta vart hon är och att hon har det så himla bra. Då kan jag slappna av och koncentrera mig på att bli frisk. Mamma och jag hjälptes åt att mocka och där märker jag att orken inte är den bästa. Men, jag sätter mig helt sonika när jag blir trött, vad annars kan man göra. Men det är så härligt att få vara i stallet, det gör mig så lycklig! Det var mysigt att få gaffla lite med Karlssonkompanjonen och hälsa på senaste hästen, Lilla Livet. Den är så söt så man kan äta den med sked om man inte är rädd för att för att få hästhår i munnen då.


Nu sitter jag här i kökssoffan och myser. Mormor Katt ligger här brevid och spinner så det knakar. Hon är en stor motståndare mot detta med snö och går ut först när hon är så kissenödig att man ser små segelbåtar innanför ögonen på henne. Och går hon väl ut så ska man helst stå på pass i dörren så hon inte riskerar att bli kall om öronen.

Av Ulrica Karlsson - 2 december 2012 12:29

Efter gårdagens humörtapp så är jag på banan igen!


Morgonen började med frulle och tändning av första adventsljuset. Sen kom det som barnen egentligen brydde sig om, adventsklappen. I vanligen ordning så göms deras paket och ledtrådar på rim delas ut vid frukost. Nu låter jag säkert som någon ambitiös toppenmorsan men det är jag inte kan jag lugna alla med. Men jag gillar julmys!


Sen avbröts all annan aktivitet för att se finalhoppningen från Globen. Grabbarna vet vid det här laget att när det är ridsport på tv så är det förbjudet med all störande aktivitet. Det är nog egentligen de enda krav jag har på dem förutom de här vanliga, inte slåss, vara artiga och försöka komma ihåg att tvätta sig med tvål. Som tur är så är det mer styrning på Maken och Ex-frun så trots min avslappnade inställning så är barnen underbara!

Det blev svensk (välförtjänt) seger i hoppningen och nu har jag och Princess börjat övertala Lillasyster att köpa en likadan tävlingskavaj som en svensk deltagare hade, nämligen en katastrof-rosa. Och med tanke på att Lillasysters häst har en dragningen åt det brunröda hållet så kan det bli hur spännande som. Lillasyster lät väldigt tveksam men Karlssonkompanjonen håller med oss så vi får hoppas på en  rosa kavaj för Lillasysters del under vårsäsongen!

Ovido - Quiz & Flashcards