Alla inlägg den 12 december 2012

Av Ulrica Karlsson - 12 december 2012 18:42

Idag var det provtagning inför morgondagens giftning i vanlig ordning. I och med att min Port-a-Cath är inne i en form av trotsålder och ibland vägrar lämna ett backflöde (alltså blod) så är jag nu ordentligt sönderstucken. Vi provade först idag i vänster armveck där det inte kom en droppe medan höger armveck ser ut som den levt på Plattan i några år. Tur att det då finns bra folk inom sjukvården! Härliga sjuksyster Kanin (internskämt mellan henne och Lill-Grabben) stack nere vid sidan av handleden istället. Jag som inte diggar nålar på händerna var lite tveksam men man måste ju prova. Attans vad lätt det gick! Och det kändes mycket mindre än i armvecket. Där ser man! Var dag lär man sig något nytt!


Efter detta passade Mamma och jag på att beta av lite inskaffande av julklappar. I vanliga fall brukar man tänka "När ska jag hinna köpa julklappar!". Nu är det mera "När kommer jag orka köpa julklappar?". Så nu när jag kan gå upprätt så passade vi på att bland annat bränna in i leksaksaffären och smita iväg för att köpa till Maken. Mamma och jag är inga segdragna shoppare, att gå i timtal i affären och titta på allt ger oss både nervösa besvär. En timme och en hel del pengar senare så var det klappat och klart så att säga. Jag måste faktiskt säga att i år fick jag allt till det med några klappar... Men tyvärr lilla familjen, mina läppar är förseglade!


Väl hemkommen så lagade jag till en kulinarisk fullträff bestående av pulvermos. Jag har fortfarande ont som bara..lägg in valfri svordom..i munnen efter att jag var så sjuk. Det börjar bli bättre men är svullen och öm i tandköttet så det är Yoggi, pulvermos och äggröra som står på menyn. Helst utan kryddor. Om jag bedövar truten innan jag äter så går det ganska bra. Visst, jag kan klämma i mig en macka men det tar en evig tid då jag får sitta och tugga med framtänderna som en gammal åkerkamp. Även tandborstningen är ett spännande moment, först rejält med bedövning och sedan borstning med barntandborste. Men jag har en alldeles egen barntandborste, en grön med Katten Jansson på.


Men jag har fått sova inatt i varje fall för första gången sen i lördags och det var himmelriket! Hostan börjar ge med sig nu och det är en evig tur för jag har en sån sjuk träningsvärk i magen! Undrar om man kan hosta sig till rutor på magen?

Ovido - Quiz & Flashcards